Upplägget inför den här helgen var exakt samma som förra veckan. Hade ingen plan för helgen när jag åkte hem fredag kväll. Men den här veckan tänkte jag inte vara lika passiv. Så jag skrev ett inlägg i våran facebook grupp för utbytesstudenter och deras “Study buddies” (faddrar) och tänkte att här kanske jag kan hitta någon som vill hitta på något till helgen. Planen sket sig direkt… inlägget behövdes godkännas av administratörer för gruppen och det hände inte först än tidigt lördag morgon. Så länge orkade inte jag vänta med att göra planer.

Facebook inlägget.

Så när jag kom hem ätit och inlägget fortfarande inte var publicerat gick vi över till plan B: Ignorera alla rekommendationer om att resa själv. Sagt och gjort så kollade jag upp lite resmål på ön jag varit sugen på tidigare och värderade lite efter hur bra aktiviteten lämpade sig för ensamresa. Fastnade för ön’s mest populära och turistiga vandringsled, Trilha da Costa da Lagoa. Lätt vandringsled på max 7 km längst strandkanten av en lagun. Längst hela vägen finns det små pittoreska fiskebyar endast tillgängliga med båt eller med just vandringsleden.  I byarna så finns de restauranger att äta på och när man känner sig färdig promenerad så är det bara att vänta vid en brygga där linjebåten stannar och tar en tillbaka till starten. Resmålet var väldigt väl recenserat på diverse turistsidor så kunde inte vara allt för farligt och utmanande tänkte jag. Sagt och gjort! Packade väskan och drog på lördagsmorgonen.

Bussen jag tog kom inte riktigt fram till starten av vandringsleden. Men vad gör väl 2 km extra tänkte jag och gick den biten. På vägen dit går jag lite fel, hamnar i en återvändsgränd och tvingas vända tillbaka. Det kan ha varit min bästa bom någonsin. När jag väl kommer tillbaka på rätt spår ser jag en grupp på fem personer gåendes i riktning mot vandringsleden. Gissningsvis i min ålder och klädda för vandring. Det är några hundra meter fram på vägen men det tar inte lång stund innan jag med mina långa steg är ikapp. Ingen idé att vara blyg så frågar på en gång om det ska gå leden. “Jajamän”. Det visar sig att det är också utbytesstudenter på samma universitet som jag. Tre fransmän, en tysk och en portugis. En känner till och med igen mig som “den ensamme svensken” från våran välkomst presentation förra veckan och jag får gärna göra de följe under vandringen. Perfekt!

Så sen går vi där, egentligen inte så mycket att säga om det. Jättefin skog, inte alls den lätta vandringsled jag föreställt mig utan ganska tufft bitvis med mycket stenar och ojämnheter att ta sig förbi. Vi ser en del djur både ormar, apor och tror vi skymta en sköldpadda nere på botten av ett dike. På vandringsleden är det gott om folk, mest barnfamiljer. Så man var aldrig riktigt själv.

När vi gått nästan hela vandringsleden bestämmer vi oss för att stanna och luncha. Vi äter helt fantastisk fisk såklart när vi är i en fiskeby. Efter det så går vi till det lilla vattenfallet som finns i denna by och svalkar oss lite innan vi tar båten hem igen. Fantastisk tur och lite nya vänner, kunde inte annat än vara väldigt nöjd!

En liten film från vandringen. Musik: Happy – Bensound.com

Under tiden jag har varit ute och vandrat så har mitt lilla facebook inlägg tagit fart. Flera stycken har hört av sig och vill hitta på något. Så det landar i att jag egentligen bara vänder i dörren hemma och drar iväg på en universitets fest. För er som kan Linköpings studentliv så var det inte jätteannorlunda. Det var ett arrangerande program, för dagen fysikerna, mycket folk, ca 4000 sades det. Skillnaden var kanske att biljetterna var öronmärkta per kön, det var öppen bar och festen var inte på campus utan i stor lokal, typ en flyghangar, en bit utanför stan. Men det var bra fest och kul med ytterligare lite mer nya ansikten. Så helgen redde sig som vanligt. Söndagen blev vigd till återhämtning vilket var behövligt efter lördagen.

Idag måndag har jag skrivit in mig på min portugisiska kurs, blev satt i Nivå 1 som väntat. När jag ändå var i farten så anmälde jag mig till en nybörjarkurs i samba också. Det kan bli intressant, hoppas på att mina buggtakter hjälper upp det faktum att jag inte förstår portugiska som kursen självklart ges på. Vi får se!

Ha det fint så länge!

//Robert, the one and (not so) lonely